almataha – حيث نقدم لكم تفاصيل مشاهدة حلقة “باسم يوسف” في برنامج “المتاهة” امس على شاشة mbc ، حيث قال الاعلامي باسم يوسف ساخرا “أنا مهربتش من مصر بتفسح بره”، انتوا بتحسسوني اني عملت حاجة ما تعملتش أبداً في الكوميديا، واضاف باسم يوسف لـ وفاء كيلاني “أيام مرسي كان الجمهور مبسوط على النكتة، مفيش حاجة اسمها “قباحة” في حاجة اسمها ايحاءات والإيحاءات موجودة في السينما “المصرية من زمان.






ملخص تصريحات باسم يوسف في برنامج “المتاهه” الحلقة 16

باسم يوسف يتّخذ موقفاً من وفاء الكيلاني في برنامج “المتاهة”، حيث قال الاعلامي الدكتور باسم يوسف في اول اطلالة لة عبر الشاشة الصغيرة في برنامج “المتاهة” مع الاعلامية وفاء الكيلاني ان الناس الموجودة في الإعلام في ناس عايزاهم يفضلوا فيه مهما عملوا باسم يوسف: كتبت ” فرحت؟ ” ساعة احتفالات قناة السويس عشان تضيم الامور اما القناة تبقى طولها 190 كيلو وتعمل قناة 35 كيلو تبقى قناة ولا تفريعة.
مشاهدة حلقة باسم يوسف في برنامج “المتاهه” مع وفاء الكيلاني كاملة علـــYouTubeـــى

واضاف باسم يوسف في حلقة برنامج “المتاهة” قولة “انا ليا رأي وبقوله واقوله في أي حتة ..وابو تريكة حارق دم الإعلام، أنا ما هربتش من مصر انا بتفسح برة ..أرمي نفسي للتهلكة ليه؟!”، واضاف “ما حدش يحاسبني او يحاسب أبو تريكة هو اختار يقعد بمصر هو حر وانا اختارت ابعد عن المخاطرة، ليه اعيش في مكان ممكن اتشد فيه بأي وقت؟! واللي عايز يوقفك عمره ما حيوقفك عشان شتمت رئيس.

وقال “انا زعلت على برنامج “البرنامج” لما وقف لكني ما زعلتش مين أخدوا بعديا والناس الي ورا ابله فاهيتا أعرفهم، في عهد السيسي مصر خسرت برنامج البرنامج .. والجيش والدين ما لهوش في السياسة, الناس اللى مدايقين مني .. انا سبت لكم البلد ارتاحوا .. سيبوني اكمل المؤامرة من برا، جتتي نحست من كتر الشتايم .. وانا بتشتم من اول فيديو نزل في 8 مارس 2011 وبعدين تعودت على الشتايم.

وقال باسم يوسف ان في نظام حاول يسكتني ، في نظام نجح انه يسكتني وإسألي الـ MBC ، وان برنامج “أبلة فاهيتا” مش امتداد لينا ابدأ هي ليها جمهور واسلوبها المختلف عنا, انا كنت مبسوط اوي بتشبيهي بـ الأراجوز ، لما كنت بنتقد جهاز الكفتة هل كنت اسخر من مصر؟! وما حدش بشمت في بلده”، وعن انتقادة لجهاز الكفتة قال باسم يوسف ” انتقادي لجهاز الكفته ليس الا رفض لغسيل أمخاخ الناس, ايه الي ما عملهوش الناس دول في الإعلام “أحمد موسى وريهام سعيد” يستاهل انه انهم ما يتوقفوش؟!.

تفريعة لفظ عالمي ومش لفظ إخواني، انا مش بخبط وده رأيي والإعلام المصري الحالي هو الراضي عليه النظام المصري الحالي، ليه كل شعوب الدنيا ما ينفعش معاها الحكم العسكري الا احنا وليه لازم نتحكم بالحديد والنار, اي شعب جاهز للديمقراطية لو السلطة الحاكمة عاوزة الديمقراطية، أنا ما اعرفش اذا احنا الشعب الوحيد الي ما ينفعش معنا الا الجيش، في ناس كتير كانت معايا وفي ناس كتير كانت ضدي لكن القوة والسلطة كانت فين؟ وهم الي قدروا يوقفوا البرنامج.

وفي نهاية الحلقة قال باسم يوسف ” نظرية اني ممول من أمريكا موجودة من وقت الإخوان وبعد الإخوان”، وفي سياق الحلقة، يشتكي باسم من كثرة الأسئلة التي يعتبرها غير مريحة ويكشف عن رأيه الشخصي في أمور متعدّدة في الحياة.

بعد انتهاء الحلقة، ترقبوا مقابلة ثانية وحصرية لكن بأسلوب مميز، ومشوق وجديد أجراها موقع “mbc.net ” مع يوسف الذي أجاب من خلالها على 20 سؤال طرحوا عليه بشكل سريع لكنه شعر بالندم بعد سماعه للسؤال الأخير، فإذا أردتم مشاهدة ردة فعل باسم يوسف عليكم الإنتظار ومشاهدة التقرير اليوم مباشرة بعد الحلقة وعلى الموقع الرسمي mbc.net/almataha.